Mentorforløbet

Virtual Fashion er et rådgivningsbaseret mentorforløb designet til at støtte deltagere i at realisere deres egne projekter ved hjælp af 3D-software. Vi fokuserer på at guide og rådgive deltagerne i udviklingen af digitale produkter, beklædningsgenstande eller andre kreative projekter, efter deres individuelle ønsker og behov. Dette kursus er ideelt for virksomheder, designere og konstruktører, der ønsker at integrere 3D-teknologi i deres arbejde, men som måske har brug for støtte i at navigere i software og designprocesser.

I stedet for at undervise i programmets funktioner, vil vi hjælpe deltagerne med at definere deres projekter, udforme deres ideer, og sikre, at de når deres mål. Vores mentorer vil tilbyde skræddersyet rådgivning og support, så hver deltager kan udvikle deres digitale portefølje og skabe imponerende resultater.

Software

Undervejs vil vi arbejde med grafisk software. Al software er enten gratis eller kan downloades i en prøveperiode.

Software vi benytter:

CLO

Kræver ikke kendskab

Software vi kan benytte:

Adobe Photoshop
Adobe Photoshop

Kræver ikke kendskab

Adobe Illustrator
Adobe Illustrator

Kræver ikke kendskab

Figma

Kræver ikke kendskab

Procreate

Kræver ikke kendskab

Krav

For at kunne benytte den software vi bruger, skal du have en computer med enten iOS (Mac) eller Windows (PC), som overholder følgende krav:

iOS (Mac)
  • Model: Macbook 2012, Macbook Pro 2012, Mac Pro 2013 eller nyere
  • macOS: Catalina 10.15
  • Processor: Intel® Core-i5 4cores
  • Hukommelse: 8GB
  • Lagerplads: HDD 10GB eller mere
  • Skærm: 1280x800
Windows (PC)
  • Styresystem: Windows 10 64-bit ( 1903 eller senere)
  • Processor: AMD® Ryzen™ 5 1500X eller Intel® Core-i5 6400
  • Hukommelse: 8GB
  • Grafikkort: NVIDIA® GeForce GTX 960 eller NVIDIA® Quadro P2200
  • Lagerplads: HDD 10GB eller mere
  • Skærm: 1920x1080
iOS (Mac)
  • Model: Intel-chip Macs udgivet efter 2018 eller Apple Silicon Macs: M1, M1 Pro, M1 Max, M1 Ultra, M2
  • macOS: Monterey 12, Ventura 13
  • Processor: Intel® Core-i9 eller Apple Silicon
  • Hukommelse: 24GB eller mere
  • Lagerplads: SSD 20GB eller mere
  • Skærm: Retina 4K, Retina 5K understøttet
Windows (PC)
  • Styresystem: Windows 10 64-bit (22H2 eller senere) eller Windows 11 64-bit (22H2 eller senere)
  • Processor: AMD® Ryzen™ 7/9 7000 series eller Intel® Core-i7/i9 13th Gen or higher
  • Hukommelse: 32GB eller mere
  • Grafikkort: NVIDIA® GeForce RTX series eller NVIDIA® Quadro RTX , RTX A series
  • Lagerplads: SSD 20GB eller mere
  • Skærm: 2560x1440, 4K understøttet

Udbytte

Ved afslutningen af mentorforløbet vil du som udgangspunkt have opnået følgende (alt efter hvilke behov du har haft):

  • Identifikation og udvikling af dit unikke 3D-projekt.
  • Rådgivning om design fra arbejdstegninger til digitale beklædningsgenstande.
  • Integration af mønstre og teksturer i CLO.
  • Tilpasning af avatarer og skabelse af realistiske 3D-modeller.
  • Anvendelse af designprincipper til at optimere dine projekter.
  • Skabelse af animerede visualiseringer og billeder af dine designs.

Støtteordninger

Der findes forskellige muligheder for at få økonomisk støtte til kurser, forløb og rådgivning. Dine muligheder afhænger af din nuværende situation og om du er ledig, ansat eller allerede er selvstændig med eget CVR-nummer.

Gældende hvis du har CVR + minimum 2 fuldtidsansatte.

Gældende hvis du dansk CVR-nummer, 0-249 ansatte og minimum ét afsluttet årsregnskab

Gældende hvis du har dansk CVR-nummer, har vækstambitioner på mindst 500.000 DKK i omsætning inden for max. 2 år og har interesse i at forløse eller styrke et grønt potentiale.

Hvis du er ansat og omfattet af en overenskomst kan du få støtte til kompetenceudvikling.

A-Kasse eller Jobcenter

Hvis du er ledig har du mulighed for at få bevilget kurser via din akasse eller jobcenter. Det er din sagsbehandler eller jobcenter-konsulent, der afgør om du kan få godkendt et kursus hos os. Du skal derfor selv kontakte dit lokale jobcenter eller a-kasse for at høre mere om dine muligheder for at få bevilget et af vores kurser.

Kursuscertifikat

Når du har gennemført vores kursus på SAFD, vil du modtage et kursuscertifikat, der bekræfter din gennemførelse af kurset og dets moduler. Dette certifikat vil styrke dit CV og udvide dine karrieremuligheder, og det vil være et symbol på din dedikation, færdigheder og viden inden for kursets faglige indhold.

Mentor

Mats Beckman

Mats har i mere end et årti beskæftiget sig med produktionsprocesser indenfor modeindustrien og har lanceret flere modevirksomheder. Mats er derudover en prisvindende designer, og har modtaget stor anerkendelse for sin tidligere værker.

Indhold

Vi hjælper deltagerne med at klargøre deres overordnede projektmål og visioner. Vi arbejder på at identificere specifikke designideer og skabe en realistisk plan for at realisere disse idéer. Deltagerne opfordres til at tænke kreativt og strategisk, hvilket kan inkludere brainstorming-sessioner og visuelle inspirationsøvelser. Vi fokuserer på at forstå målgruppen og markedet, så deltagerne kan skabe designs, der virkelig taler til deres ønskede publikum.

Her får deltagerne vejledning i at tage deres design fra idé til færdig digital model. Vi gennemgår grundlæggende designprincipper, herunder farvevalg, formgivning og æstetik. Deltagerne opfordres til at lave skitser og moodboards, som kan hjælpe dem med at visualisere deres ideer. Vi diskuterer også, hvordan man kan inkorporere bæredygtige materialer og teknikker i designprocessen, hvilket er særligt relevant i dagens modeverden.

Vi guider deltagerne i brugen af CLO-software til at skabe realistiske 3D-modeller. Vi hjælper dem med at forstå de forskellige funktioner og værktøjer, som CLO tilbyder, og hvordan de kan anvendes til at optimere designs. Deltagerne lærer om vigtigheden af at skabe præcise modeller, der kan bruges til både præsentation og produktion. Vi inkluderer også tips til at generere imponerende visualiseringer, der kan bruges i markedsføringsmateriale og porteføljer.

Vi tilbyder rådgivning om, hvordan man kan tilpasse avatarer i CLO for at sikre, at de præcist repræsenterer den målgruppe, designet er rettet imod. Deltagerne lærer, hvordan man justerer avatarens udseende, størrelse og positur for at skabe troværdige og realistiske præsentationer af deres designs. Denne proces er vigtig for at demonstrere, hvordan tøjet vil se ud, når det bæres, og hjælper deltagerne med at forstå, hvordan forskellige kropstyper påvirker designets pasform og udtryk.

Vi lærer deltagerne at vælge og anvende teksturer og materialer i deres designs for at skabe visuel interesse og realisme. Vi diskuterer, hvordan man kan importere forskellige teksturer, tilpasse dem og integrere dem i deres modeller. Deltagerne får også indsigt i, hvordan forskellige materialer kan påvirke designets udtryk og funktion, samt hvordan man kan beregne, hvilke materialer der er mest hensigtsmæssige for specifikke projekter.

Vi rådgiver om, hvordan man kan animere sine designs og skabe præsentationer, der fanger opmærksomheden hos potentielle kunder eller arbejdsgivere. Deltagerne lærer teknikker til at lave dynamiske visualiseringer af deres designs i brug, hvilket kan være en effektiv måde at vise tøjets bevægelse og pasform. Vi diskuterer også bedste praksis for at præsentere deres arbejde, herunder storytelling og visuel kommunikation, så de kan formidle deres vision klart og effektivt.

Deltagerne får vejledning i, hvordan man effektivt integrerer mønstre i deres designs. Vi viser, hvordan man overfører mønstre til CLO og tegner direkte på avatarer for at sikre nøjagtighed i designet. Dette område fokuserer på at hjælpe deltagerne med at forstå, hvordan mønstre kan påvirke designets struktur og stil, og hvordan man kan manipulere dem for at opnå det ønskede resultat. Vi arbejder også med teknikker til at skabe unikke og kreative mønstre, der kan differentiere deres arbejde.

Rådgivning om tilføjelse og manipulation af sømrum, anmærkninger og symboler i designs er i fokus her. Deltagerne lærer, hvordan disse elementer kan forbedre designets funktionalitet og æstetik. Vi diskuterer også, hvordan man kan anvende disse teknikker til at skabe unikke detaljer, der gør designet mere interessant. Deltagerne opfordres til at eksperimentere med forskellige sømtyper og -placeringer for at opnå kreative resultater.

Vi hjælper deltagerne med at udvikle en plan for produktion af deres designs, herunder valg af materialer og beregning af omkostninger. Dette område fokuserer på at sikre, at deltagernes designs er både økonomisk og praktisk gennemførlige. Vi diskuterer også, hvordan man kan estimere produktionsomkostninger og opnå en forståelse for, hvordan forskellige valg påvirker det endelige produkt og dets markedsværdi.

Vi skaber en støttende og konstruktiv atmosfære, hvor deltagerne kan præsentere deres arbejde og få input fra mentorer og ligesindede. Dette hjælper dem med at identificere styrker og svagheder samt forbedringsområder, så de kan optimere deres designs og lære af erfaringerne fra andre. Denne feedbacksession kan være en uvurderlig del af udviklingsprocessen.

Vi guider deltagerne i at opbygge en professionel portefølje, der fremviser deres bedste arbejde og projekter. Dette område fokuserer på, hvordan man præsenterer designs på en måde, der fremhæver deres unikke færdigheder og kreativitet. Vi diskuterer også, hvordan man kan tilpasse porteføljen til forskellige målgrupper og jobmuligheder, så deltagerne kan bruge den som et effektivt redskab til at tiltrække potentielle kunder og arbejdsgivere.

Proces

1. Opstart, Planlægning og Strukturering

Denne indledende fase involverer et tæt samarbejde mellem deltageren og mentoren for at identificere specifikke mål, ønsker og behov. Vi gennemgår eventuelt eksisterende designbriefs og markedsundersøgelser og analyser for at danne et solidt grundlag for projektet.

2. Design og Udvikling

I denne fase fokuserer vi på den kreative proces, hvor deltagerne arbejder på at udvikle deres projekt(er) i CLO. Her bliver der lagt vægt på at skabe produkter og projekter, der både har visuel appel og funktionalitet. Mentorerne tilbyder støtte og vejledning gennem hele udviklingsprocessen for at sikre, at alle designaspekter er korrekt adresseret.

3. Optimering og Lancering

I denne afsluttende fase forbereder vi projektet til eventuel produktion, hvor vi gennemgår de nødvendige strategier og processer for en effektiv lancering. Deltagerne vil modtage feedback og rådgivning til at optimere deres designs og strategier, så de er klar til at præsentere deres endelige produkt for markedet.

Hvem er forløbet til?

Dette mentorforløb er designet til en bred målgruppe, der ønsker at udvikle deres evner inden for 3D-modellering og virtual fashion. Uanset dit erfaringsniveau er der plads til alle, og du vil kunne arbejde i dit eget tempo, mens du modtager skræddersyet rådgivning.

Designer, Kreativ eller Kunstner


For dig, der har en passion for mode og ønsker at dykke ind i den digitale verden af 3D-design. Dette forløb er ideelt for designstuderende, freelance designere, modekunstnere og alle, der ønsker at starte deres eget modebrand. Du vil modtage grundig vejledning og værdifuld indsigt i, hvordan du kan realisere dine designidéer ved hjælp af CLO.

Iværksættere og startups


Er du iværksætter, der ønsker at lancere dit eget modebrand? Dette forløb tilbyder dig den nødvendige støtte til at udvikle tech packs og forberede dine designs til produktion. Det er også velegnet til startups, der ønsker at optimere deres nuværende design- og produktionsprocesser, så de kan forblive konkurrencedygtige i markedet.

Små og mellemstore virksomheder


For etablerede modevirksomheder, der ønsker at udvide deres produktlinje og forbedre deres produktionsmetoder, tilbyder dette forløb en unik mulighed for at få rådgivning om avancerede 3D-teknologier. Uanset om du ønsker at effektivisere produktionen, udvikle nye designs, eller skabe specifikke funktioner og detaljer til dine produkter, kan vores mentorforløb hjælpe med at løfte din virksomhed til det næste niveau.

Hvad bliver lavet?

På forløbet vil deltagerne få skræddersyet rådgivning og støtte til at udvikle deres egne 3D-beklædningsprojekter ved hjælp af 3D software. Forløbet fokuserer ikke på at lære software fra bunden, men derimod på at hjælpe deltagerne med at realisere deres egne projekter, uanset om det drejer sig om at skabe en digital kollektion, optimere designprocesser, eller udvikle virtuelle prototyper. Vi rådgiver om alt fra design og fitting til animation og rendering, og deltagerne vil opnå en færdig digital løsning klar til præsentation eller produktion.

FV2 Coat Sweater V2 scaled
Streetwear Look 5 6
FV2 Bikini Street V1 scaled
MV2 Lightbox Sign V1 scaled
UV Running Track V1 scaled
UV2 Shopping Bag Fighting Scene
FV2 Coat Sweater V2 scaled
Streetwear Look 5 6
FV2 Bikini Street V1 scaled
MV2 Lightbox Sign V1 scaled
UV Running Track V1 scaled
UV2 Shopping Bag Fighting Scene
FV2 Coat Sweater V2 scaled
Streetwear Look 5 6
FV2 Bikini Street V1 scaled
MV2 Lightbox Sign V1 scaled
UV Running Track V1 scaled
UV2 Shopping Bag Fighting Scene

"Jeg deltog i mentorforløbet Virtual Fashion, og det har virkelig ændret min tilgang til designprocessen. Med den rådgivning og støtte, jeg modtog, kunne jeg udvikle en hel digital kollektion, som både sparede mig tid og ressourcer. Forløbet hjalp mig med at skabe 3D-beklædningsgenstande på et professionelt niveau, som jeg nu kan præsentere for potentielle samarbejdspartnere. Det har været en gamechanger for mit arbejde!"

— Anna, Aarhus

anna 1 scaled uai

Spørgsmål og Svar

Mangler du stadig svar eller har du brug for hjælp? Send os en besked, så hjælper vi!

Skriv til os

Ja, du kan dele betalingen op i rater, så du ikke behøver at betale hele beløbet ved tilmelding. Prissætning for et forløb varierer alt efter dine behov, men vi vil altid søge mod en fleksibel økonomisk løsning, der giver bedst mulig mening for deltageren.

Et mentorforløb hos SAFD er en struktureret og målrettet proces, hvor vores mentor, arbejder tæt sammen med dig/jer, med det formål at hjælpe dig/jer med at udvikle en færdigudviklet kollektion eller et projekt efter eget ønske.

Gennem hele forløbet vil der være møder, gennemgange og workshops som er tilpasset og planlagt efter dit/jeres behov og ønsker.

Alle er velkomne! Lige gyldig om du er nybegynder, har arbejdet med 3D software tidligere eller allerede har erfaring fra modeindustrien.

Vores mentorer vil hjælpe dig med at udvikle dit projekt trin for trin, uanset dit niveau, og vi tilbyder skræddersyet vejledning undervejs.

Du vil modtage professionel rådgivning og støtte til at færdiggøre et 3D-beklædningsprojekt, udvikle digitale tech packs, optimere din designproces, skabe præsentationsklare designs eller prototyper i CLO eller noget helt andet inden for 3d modellering i en modekontekst.

Nej, du følger med i det tempo og tidsrum der føles bedst for dig/jer. Ved første møde udvikler vi en plan som tilrettes dit/jeres behov og ønsker. Derfor er der ikke krav om bestemte tidspunkter du/i sidder klar, da vores ønske altid er at skabe et setup der føles roligt og fleksibelt for dig/jer.

I stedet for at lære software fra bunden, fokuserer forløbet på rådgivning og vejledning til at realisere dine konkrete projekter. Du vil få støtte til at løse specifikke udfordringer, som er relevante for dit eget design eller virksomhed.

Varigheden af forløbet afhænger af dit projekt og dine mål. Vi arbejder fleksibelt og tilpasser forløbet til dine behov, så du kan arbejde i dit eget tempo.

Vi arbejder med CLO 3D-software, som er et af de førende værktøjer inden for digitalt modedesign. Vores mentorer hjælper dig med at udnytte softwarens fulde potentiale til at skabe professionelle 3D-modeller.

Der kan være ekstra omkostninger for softwarelicenser som CLO, hvis du ikke allerede har adgang til programmet. Vi anbefaler at tjekke de specifikke softwarekrav for at være forberedt.

Efter forløbet vil du have et færdigt 3D-projekt, som kan bruges til præsentation for potentielle kunder, samarbejdspartnere eller producenter. Du vil også have de nødvendige færdigheder til at fortsætte arbejdet med CLO-software på egen hånd.