Lene Sand (født 30. januar 1958) er uddannet som beklædningsdesigner på Margrethe-Skolen (nu Scandinavian Academy of Fashion Design) og er kreativ direktør i modehuset SAND.
Lene Sand bidrog allerede som 15-årig med sit første design til sin faster, der drev en damekonfektionsvirksomhed. I 1970’erne arbejdede hun som kostumier ved Aarhus Teater, men i 1981 grundlagde hun modehuset SAND sammen med sin mand, Søren Sand, hvor hun lagde ud med at lave klassisk elegant tøj til kvinder, som satte pris på metervarer af den bedste kvalitet og enkle linjer i smart udførelse. Kvalitetssans gælder også de mandlige kunder, der i slutningen af 80erne også fik mulighed for at klæde sig i Sand. Siden blev herrelinjen lige som den feminine del delt op i flere linjer af afslappet “basic”, det moderigtige “trend” og den mere klassiske “women” til kvinderne, mens “Sand” er det noble, “blue label” en casual stil og “SPO” det luksuriøse til mændene.
At det internationale image er stærkt, vidner en plads som det tredje mest solgte herretøjsmærker i det eksklusive stormagasin Harrods i London og en fjerdeplads på det engelske brandbarometer for herretøj om. Sand er også med, når de største og mest eksklusive luksusmærker holder træf på festivalen for topbrands i Cannes, lige som Sand var de første til at annoncere i de store internationale modemagasiner som Vogue og Elle.
Søren og Lene Sand er den dag i dag eneejere af firmaet – og er hhv. administrerende direktør og kreativ direktør. firmaet eksporterer til mere end 32 lande og har 1200 forhandlere. Selskabets primære markeder er Tyskland, Storbritannien og Skandinavien men kan derudover findes blandt forhandlere i 32 lande verden over. SANDs tøj findes bl.a. i stormagasiner som Harrods i London og Kaufhaus des Westens i Berlin.
SAND omsætter årligt for 1,2 mia. kr.